مقایسة محتوای آموزشی، روش‌های آموزشی و ارزشیابی دانشجویان نظام‌های تربیت معلم در دورة کارشناسی ارشد: یک مطالعة تطبیقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه فرهنگیان

10.48310/mtt.2024.15974.1052

چکیده

تربیت معلمان به عنوان یکی از عوامل مهم در بهبود کیفیت آموزش و پرورش، در کشورهای مختلف بسیار مهم است. در این پژوهش، نظام‌های تربیت معلم در دورة کارشناسی ارشد در زمینة محتوای آموزشی، روش‌های آموزشی و ارزشیابی دانشجویان در چهار کشور آمریکا، کانادا، انگلستان و ایران در یک مطالعة تطبیقی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از منابع مختلف از جمله مقالات علمی، کتاب‌ها و سایت‌های معتبر استفاده شد تا از این منظر راهکارهایی برای بهبود نظام تربیت معلم در دورة کارشناسی ارشد در ایران ارائه شود. نتایج نشان داد هر کشور از رویکردها و روش‌های مختلفی برای تربیت معلمان در دورة کارشناسی ارشد استفاده می‌کند. بی‌تردید هر کشور با توجه به بستر بومی خود با چالش‌ها و محدودیت‌هایی در این زمینه‌ها  مواجه است که ایران نیز از این قائده مستثنا نیست. اما با مقایسة نظام‌های تربیت معلم در کشورهای مختلف می‌توان از تجربیات دیگر کشورها آموخت و در مؤلفه‌های مختلف نظام آموزشی تربیت معلم تحولاتی ایجاد کرد تا از این رهگذر راهکاری با توجه به بستر بومی ایران ارائه کرد و بهبود بیشتری در نظام آموزشی شاهد بود. این مطالعه در این جهت‌گیری انجام شده است.

کلیدواژه‌ها