اهداف و چشم انداز

  اگاهی ازجایگاه ویژه نظام های آموزشی در جهان و نقش آنها در تغییرات اجتماعی سبب شده است که در بسیاری از کشورها، آموزش و پرورش به عنوان یکی از پویاترین فعالیت های علمی مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد. در نظام آموزشی ایران نیز در سال های اخیر به این حوزه توجه شده است و فعالیت های پژوهشی در این راستا انجام شده است. در این راستا، فصلنامه مطالعات تطبیقی تربیت معلم،  پژوهش های اصیل در مورد تئوری ها، خط مشی ها، سیاست ها و رویه های جاری در تربیت معلم و ابعاد گوناگون آن را از منظر علومی همچون روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اقتصادی و علوم اجتماعی منتشر می نماید. هدف این نشریه ایجاد فرصت برای محققان ایرانی جهت انتشار آثار خود در دو سطح  ملی و بین المللی ( ارائه به صورت چکیده تفصیلی ) با رویکرد تطبیقی است. تحقیقات تطبیقی شامل مطالعه پدیده های آموزشی از سطح خرد فردی تا سطح کلان بین قاره ای می گردد. هم چنین فصلنامه علاقمند به نشر پژوهش هایی است که بتوانند پیشرفت ها ، نوآوری ها و چالش های نظام تربیت معلم ایران را از منظر تطبیقی – در مقایسه با یک یا چند کشور - در معرض ارزیابی و قضاوت خوانندگان قرار دهد. علاوه بر این فصلنامه از چاپ ونشر مقالاتی که به رشد علم آموزش و پرورش تطبیقی یاری رساند، استقبال می نماید.

      در ضمن محورهای مقالات مورد پذیرش در این نشریه به شرح ذیل می باشد:

  • مطالعات تطبیقی در حوزه مطالعات برنامه درسی
  •  مطالعات تطبیقی در حوزه الگوهای نوین توسعه حرفه ای
  • مطالعه تطبیقی درحوزه عناصر تربیت معلم در بین الملل.
  • مطالعات تطبیقی تربیت معلم در گذر زمانی.
  •  مطالعات تطبیقی در حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی
  • مطالعات تطبیقی در حوزه آموزش چندفرهنگی در تربیت معلم
  • مطالعات تطبیقی در حوزه الگوهای پذیرش تربیت معلم
  • مطالعات تطبیقی در حوزه رویکردهای کارورزی در تربیت معلم
  • مطالعات تطبیقی در حوزه سنجش و عملکرد تربیت معلم
  • و سایر پژوهش های تطبیقی متمرکز بر تربیت معلم.....