مطالعة تطبیقی فعالیت‌های فوق برنامة آفریقای جنوبی با ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

مدریت آموزشی،شهید چمران تهران ، دانشگاه فرهنگیان /شهر تهران ،ایران

10.48310/mtt.2024.14423.1046

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی فعالیت‌های فوق برنامة نظام تربیتی آفریقای جنوبی با ایران است. این پژوهش یک مطالعة کیفی با استفاده از روش الگوی تطبیقی جورج، بردی بود شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه؛ که با رویکرد تحلیلی_استنباطی فعالیت‌های فوق برنامه آموزشی را در آفریقای جنوبی با ایران مقایسه کرده است. اطلاعات لازم برای پاسخ به سوالات پژوهش از طریق اسناد کتابخانه ای، سایت‌ها و نیز مقالات علمی جمع آوری شد. ضرورت این مطالعه؛ اهمیت این حوزه از فعالیت‌های آموزشی در اثربخشی اهداف ‌برنامة درسی و برخی شباهت‌ها مثل محتوای برنامه درسی، نظام متمرکز آموزشی و مبنای برنامه ریزی درسی بین ساختار نظام آموزشی دو کشور است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در حوزه اهداف و محتوا فعالیت‌های فوق برنامه، ایران بیشتر بر اهداف کلی و اعتقادی تاکید و عمدتاً محیط اجرا منحصر به مدرسه و نیز زمان معینی برای آن مشخص نشده است؛ اما آفریقا جنونی در حوزه اهداف و محتوا ضمن شباهت با ایران در توجه به مسائل فرهنگی خود، گستردگی و تنوع بیشتری در زمینه اهداف، محتوا به نسبت ایران داشته و فعالیت‌ها را در زمانی مشخص و عمدتاً در باشگاه‌های تخصصی اجرا می‌کند. این پژوهش می‌تواند از حیث تأمل، بازنگری و سیاستگذاری به مسئولان نظام تربیتی ایران کمک نماید، با بهره گیری از تجارب آفریقای جنوبی در عرصه فعالیت‌های فوق برنامه، گام‌های مؤثری را برای بهبود هر چه بیشتر این حوزه از نظام تربیتی ایران بردارند.

کلیدواژه‌ها