دکتری مهندسی فناوری اطلاعات، گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
10.48310/mtt.2025.20849.1061
چکیده
مقدمه: ظهور هوش مصنوعی بهعنوان نیرویی تحولآفرین، پارادایمهای سنتی آموزش را دگرگون ساخته و بهویژه نظامهای تربیت معلم را با فرصتها و چالشهای نوین روبهرو کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی کاربرد هوش مصنوعی در ارتقای روشها و محتوای آموزشی دورههای تربیت معلم است.
روش: این پژوهش با رویکرد مرور نظاممند و مبتنی بر دستورالعمل PRISMA انجام شد. پایگاههای اطلاعاتی ScienceDirect، Springer، IEEE و SID برای جستوجوی مقالات منتشرشده بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ مورد استفاده قرار گرفتند. پس از اعمال معیارهای ورود و خروج، ۲۷ مقاله مرتبط انتخاب و تحلیل شدند.
یافتهها: تحلیل مطالعات منتخب نشان داد که کاربرد هوش مصنوعی در تربیت معلم در پنج محور اصلی قابل طبقهبندی است: ۱) توسعه سواد هوش مصنوعی و صلاحیتهای دیجیتال معلمان، ۲) شخصیسازی یادگیری و بازخورد هوشمند، ۳) استفاده از هوش مصنوعی مولد در تولید محتوا و طراحی تدریس، ۴) ارزیابی عملکرد و شایستگیهای تدریس با رویکرد دادهمحور، و ۵) چالشهای اخلاقی و زیرساختی. نتایج تطبیقی نشان داد نظامهای آموزشی پیشرو بر شایستگیهای انتقادی و اخلاقی تمرکز دارند، در حالیکه در کشورهایی مانند ایران توجه بیشتری به ابعاد فناورانه و زیرساختی معطوف است. نتیجهگیری: یافتهها بیانگر ظرفیت بالای هوش مصنوعی در بازآفرینی فرآیند تربیت معلم از طریق آموزش انطباقی، محتوای غنی و ارزیابیهای دقیق است. با این حال، تحقق این ظرفیت نیازمند سرمایهگذاری در توسعه سواد هوش مصنوعی، تدوین چارچوبهای اخلاقی و ایجاد زیستبوم آموزشی یکپارچه است. این پژوهش بر لزوم گذار از رویکرد ابزاری به رویکردی پداگوژیک و یکپارچه در سیاستگذاریهای تربیت معلم تأکید دارد.
کریمی, رحیم . (1404). بررسی کاربرد هوش مصنوعی در تربیت معلم: یک مرور نظاممند. مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی), 4(1), 67-83. doi: 10.48310/mtt.2025.20849.1061
MLA
کریمی, رحیم . "بررسی کاربرد هوش مصنوعی در تربیت معلم: یک مرور نظاممند", مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی), 4, 1, 1404, 67-83. doi: 10.48310/mtt.2025.20849.1061
HARVARD
کریمی, رحیم. (1404). 'بررسی کاربرد هوش مصنوعی در تربیت معلم: یک مرور نظاممند', مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی), 4(1), pp. 67-83. doi: 10.48310/mtt.2025.20849.1061
CHICAGO
رحیم کریمی, "بررسی کاربرد هوش مصنوعی در تربیت معلم: یک مرور نظاممند," مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی), 4 1 (1404): 67-83, doi: 10.48310/mtt.2025.20849.1061
VANCOUVER
کریمی, رحیم. بررسی کاربرد هوش مصنوعی در تربیت معلم: یک مرور نظاممند. مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی), 1404; 4(1): 67-83. doi: 10.48310/mtt.2025.20849.1061