چالش‌ها و راهکارهای آموزش زبان عربی در ایران و مالزی: تحلیل تطبیقی مبتنی بر مکتب آمریکایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.48310/mtt.2025.4560

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف این مطالعه تحلیل چالش‌ها و راهکارهای یادگیری و تدریس زبان عربی در ایران و مالزی و بررسی مقایسه‌ای تجربه‌های هر دو کشور است. این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر مهارت‌های زبانی، انگیزه یادگیری و نقش محیط و منابع آموزشی است و قصد دارد نقاط قوت و ضعف هر سیستم را روشن کرده و راهکارهای عملی را برای بهبود آموزش ارائه دهد. روش‌ها‌: این مطالعه از نوع مروری – تحلیلی است و جامعۀ مورد مطالعه شامل تمامی مقالات علمی منتشرشده در حوزه آموزش زبان عربی در ایران و مالزی در سال‌های اخیر (۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵) است. معیار انتخاب منابع، مرتبط بودن مقاله با محورهای پژوهش شامل ویژگی‌های ساختاری و زبانی، انگیزه و توانمندی انسانی، و شرایط محیطی و منابع آموزشی بوده است. یافته‌ها به‌صورت کیفی تحلیل و در سه محور اصلی دسته‌بندی شده‌اند و سپس با استفاده از روش تطبیقی، شباهت‌ها و تفاوت‌های سیستم‌های آموزشی دو کشور بررسی شده است.یافته‌ها: نتایج نشان داد که یادگیری عربی در مالزی به دلیل پیچیدگی‌های زبانی و فرهنگی با فشار شناختی همراه است و در ایران تمرکز بر قواعد و روش‌های سنتی مانع تسلط کاربردی می‌شود. هر دو کشور با محدودیت منابع و فرصت‌های عملی مواجه‌اند امّا فعالیت‌های جانبی و منابع چندرسانه‌ای می‌توانند یادگیری کاربردی را بهبود بخشند. نتیجه‌گیری: موفقیت در یادگیری زبان عربی نیازمند توجه هم‌زمان به ساختارهای زبانی، تقویت انگیزه و توانمندی معلمان و فراهم‌سازی محیط و منابع مناسب است. ایران می‌تواند از تجربه مالزی در ایجاد محیط‌های عملی و بهره‌گیری از منابع چندرسانه‌ای استفاده کند و مالزی نیز از پشتوانه علمی ایران بهره‌مند شود. این تبادل تجربه مسیر ارتقای آموزش عربی را در هر دو کشور هموار می‌سازد.

کلیدواژه‌ها