بودجهریزی مدرسه محور و مدیریت مدرسهمحور: بررسی تجارب نظامهای آموزشی موفق
10.48310/mtt.2025.4558
چکیده
پیشینهواهداف: هدف از این مقاله بررسی تجارب نظامهای آموزشی موفق( اسپانیا، ایالات متحده آمریکا و مکزیک) در فرایند بودجهریزی مدرسه محور و دلالتهای آن برای نظام آموزش و پرورش ایران می باشد. روش: این پژوهش کیفی با استفاده از روش توصیفی- کتابخانهای به بررسی تطبیقی عملکرد و نحوه تفویض اختیار به مدارس در امر بودجهریزی در نظامهای آموزشی موفق بر اساس مراحل بردی پرداخته است. یافتهها: یافتهها نشان می دهد که واگذاری اختیار بودجه ریزی به مدارس از ارکان اساسی پیاده سازی مدرسه محوری به شمار رفته و از جمله توانایی هایی که مدارس باید در فرایند مدیریت مدرسه محور داشته باشند، بودجه بندی توسط خود مدرسه است. بررسی حاضر همچنین نشان داد که عوامل متعددی از قبیل عاملان بودجه ریزی مدرسه محور( مدیران، معلمان، نمایندگان دانش آموزان و شورای محلی) که از آنها به عنوان شرایط نرم افزاری در بودجه ریزی مدرسه محور نام برده می شود و عوامل سخت افزاری نظیر منابع مکتوب و دیجیتالی، روشهای مدیریتی، قوانین، داده های اطلاعاتی، منابع و محیط آموزشی در فرایند بودجه ریزی مدرسه محور نقش دارند. مطالعات انجام شده در سطح کشور هم نشان می دهد که مدارس کشور فاقد امکانات لازم برای مدرسه محوری بوده و مهارت مدیران و معلمان نیز که از عاملان مهم در مدرسه محوری هستند در این زمینه ناکافی می باشد. نتیجهگیری: در مجموع با توجه به یافتهها، لازم است با اتخاذ راه کارهایی از قبیل تخصیص منابع به مدارس و ناحیه های آموزشی، آموزش مدیران و اعضای انجمنها یا شوراهای محلی مدارس و نیز آموزش برنامهریزان و بودجهریزان در راستای بهبود این امر حرکت نمود.