مقایسه روشهای آموزشی، مهارتهای تدریس و توسعۀ حرفهای دانشجویان نظام های تربیت معلم در دورههای تخصصی: یک مطالعۀ تطبیقی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
10.48310/mtt.2025.4542
چکیده
پیشینه و اهداف: هدف از این پژوهش مقایسه روشهای آموزشی، مهارتهای تدریس و توسعه حرفهای دانشجویان نظام های تربیت معلم در دورههای تخصصی در چهار کشور، یعنی فلاند، ژاپن، آلمان و ایران است. روش: در این پژوهش، چالشها و راهکارهای موجود در هر کدام از کشورها در زمینههای روشهای آموزشی، مهارتهای تدریس و توسعهای حرفهای دانشجویان با استفاده از منابع معتبر شناسایی شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که در هر کدام از کشورها، روشهای آموزشی و مهارتهای تدریس متفاوتی وجود دارند. در کشور فلاند، برنامههای تربیت معلم بر اساس رویکرد مشارکتی و تعاونی طراحی شدهاند و این کشور در زمینه توسعهای حرفهای بسیار پیشرفته عمل میکند. در کشور ژاپن، توجه بیشتری به ارتقای مهارتهای تدریس دانشجویان شده است. در کشور آلمان، توجه بیشتری به توسعۀ حرفهای معلمان و توانمندسازی آنها برای ارائه آموزش با کیفیت وجود دارد. در ایران، با تأکید بر تجربههای عملی، توسعه مهارتهای تدریس و آموزشهای مداوم، به معلمان کمک میکند تا به بهترین نحو ممکن وظایف خود را انجام دهند. بحث: با توجه به نتایج پژوهش، برای نظام تربیت معلم در ایران، راهکارهایی ارائه شده است. این راهکارها شامل توجه به توسعۀ حرفهای معلمان، ارتقای مهارتهای تدریس، استفاده از فناوریهای آموزشی، توسعه مهارتهای تحلیل داده دانشجویان، توسعه رویکردهای نوین در آموزش و هماهنگی بیشتر بین معلمان و سایر سازمانهای مرتبط میباشد. با اجرای این راهکارها میتوان بهبود کیفیت آموزش و پرورش در ایران را تسهیل کرد.