استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
10.48310/mtt.2025.20739.1060
چکیده
اهمیت مدیران و نقش خطیری که برای ارتقاء کیفیت و اثربخشی مدارس ایفا میکنند، برکسی پوشیده نیست. اگر مدیران و رهبران آموزشی دارای دانش و مهارتهای کافی در بهسازی و توسعه جامعه باشند، بدون تردید، نظام آموزشی نیز از کارایی و اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود، لذا این پژوهش در صدد است تا ﺑـﺎ مطالعه ﻣﻘﺎﻻت و ادﺑﯿﺎت ﻣﺮﺗﺒﻂ واستفاده ازداده های موجود، در پروژه بینالمللی مدیریت موفق مدارس (PPSSI)، ویژگیها، فرآیندها و اثرات موفقیت مدیران را به روش تطبیقی(الگوی جورج بردی) مورد بررسی قرار می دهد. در این پژوهش، 24 مقاله مرتبط با ویژگیهای مدیران مدارس موفق که در سه کشور انگلستان، استرالیا و ایالات متحده انجام شده بود به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. یافته های تحقیق نشان داد که کشورهای مورد مطالعه تشابهاتی در خصوصیات و رفتار مدیران مدارس موفق دارند از جمله: استفاده از الگوی رهبری توزیعی، مشارکتی و الگوی مبتنی بر آموزش، برنامه ریزی در جهت ارتقاء کیفیت تدریس معلمان، غنی سازی برنامه درسی، مهارت ایجاد روابط قوی. تفاوت های قابل مشاهده تأثیر گذار برموفقیت مدیران مدارس موفق در کشورهای منتخب نیز شامل اهداف ملی، ساختار و سیستم های بودجه، تفاوت های سیاسی و فرهنگی، میزان تمرکز زدایی آموزشی، فشارهای نظارتی و رویکرد های آماده سازی مدیران بود. نتایج بررسی مقالات نشان میدهد که هیچیک از الگوهای رهبری در مطالعات PPSSI بهتنهایی غالب نیست ولی در بین الگوهای استخراج شده، تشابهاتی در خصوصیات و رفتار مدیران مدارس موفق که موجب اثربخشی و کارایی مدارس تحت مدیریت آن ها می باشد، وجود دارد.