مطالعه تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینه عوامل و شیوه های جذب انتخاب معلم درایران و ژاپن چکیده هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینه عوامل و شیوه های جذب و انتخاب معلم درایران و ژاپن بود. ازالگوی بردی که دارای چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. جامعه پژوهش شامل کشورهایی است که طی دو دهه اخیر در زمینه نحوه جذب و انتخاب معلم دست به اصلاحاتی زده اند. به همین خاطر، دو کشور ایران و ژاپن به عنوان نمونه تحقیق بر مبنای نمونه گیری هدفمند بخاطر اولویت قائل شدن به موضوع در زمینه نحوه جذب و انتخاب معلم، براساس اسناد و گزارش ها انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق اسناد و مدارک کتابخانه ای، مقالات، گزارش های فصلی و سالیانه برخی از سایت های بین المللی مانند یونسکو و سایت های وزارت آموزش و پرورش دو کشور هدف جمع آوری شد. یافته ها نشان داد که بیشترین شباهت بین ژاپن و ایران مربوط به پذیرش در آزمون و تعیین صلاحیت برای انتخاب معلم است. یافته دیگر نشان داد که تفاوت اصلی بین دو کشور مورد مطالعه مربوط به برگزاری دوره های عملی در مراکز وابسته به دانشگاه تربیت معلم برای تمرین معلمی و انجام پژوهش های مربوط به آن و تعیین صلاحیت برای ورود به حرفه ی معلمی است. نتایج این تحقیق می تواند به برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی در گزینش و جذب و برنامه ریزی جهت تعیین صلاحیت های لازم جهت ورود به حرفه معلمی کمک نماید.
سلگی, محمدرضا. (1402). مطالعه تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینه عوامل و شیوه های جذب انتخاب معلم درایران و ژاپن. مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی), 2(1), 167-183. doi: 10.48310/mtt.2023.3615
MLA
محمدرضا سلگی. "مطالعه تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینه عوامل و شیوه های جذب انتخاب معلم درایران و ژاپن", مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی), 2, 1, 1402, 167-183. doi: 10.48310/mtt.2023.3615
HARVARD
سلگی, محمدرضا. (1402). 'مطالعه تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینه عوامل و شیوه های جذب انتخاب معلم درایران و ژاپن', مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی), 2(1), pp. 167-183. doi: 10.48310/mtt.2023.3615
VANCOUVER
سلگی, محمدرضا. مطالعه تطبیقی سیاستگذاری آموزشی در زمینه عوامل و شیوه های جذب انتخاب معلم درایران و ژاپن. مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی), 1402; 2(1): 167-183. doi: 10.48310/mtt.2023.3615