هدف از پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی شیوه های انتخاب مدیران مدارس ابتدایی در نظام های آموزشی ایران و فنلاند بود. پژوهش از نظر ماهیت کیفی و از نظر روش اجرا تطبیقی - توصیفی است. از الگوی بردی که دارای چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. جامعه پژوهش شامل کشورهایی است که طی دو دهه اخیر در مدیریت مدارس دست به اصلاحاتی زده اند. به همین خاطر، دو کشور ایران و فنلاند بعنوان نمونه تحقیق بر مبنای نمونه گیری هدفمند بخاطر اولویت قائل شدن به موضوع مدیریت در دوره ابتدایی براساس اسناد و گزارش ها انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق اسناد و مدارک کتابخانه ای، مقالات، گزارش های فصلی و سالیانه برخی از سایت های بین المللی مانند یونسکو و سایت های وزارت آموزش و پرورش دو کشور هدف جمع آوری شد. یافته ها نشان داد که بیشترین شباهت بین نظام آموزشی ایران و فنلاند در انتخاب مدیران مدارس ابتدایی، سابقه و تجربه معلمی، مدرک تحصیلی وآزمون تعیین صلاحیت است. یافته دیگر نشان داد که تفاوت اصلی بین دو کشور مورد مطالعه در انتخاب مدیران ابتدایی نوع رویکرد به مدیریت مدرسه، استفاده از ظرفیت شوراهای محلی در انتخاب مدیران، استقلال مدارس در انتخاب مدیران، توجه به سابقه و تجربه و مدارج علمی بالاتر، برگزاری دوره های مهارت آموزی تخصصی وداشتن گواهینامه تخصصی مدیریت در گرایش رهبری آموزشی است. نتایج این تحقیق می تواند به برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی در انتخاب و بکارگماری مدیران در دوره ابتدایی کمک نماید.
محمدی گل سرخدان, مجتبی. (1402). مطالعه تطبیقی شیوه های انتخاب مدیران مدارس ابتدایی در نظام های آموزشی ایران و فنلاند. مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی), 2(1), 147-166. doi: 10.48310/mtt.2023.3614
MLA
مجتبی محمدی گل سرخدان. "مطالعه تطبیقی شیوه های انتخاب مدیران مدارس ابتدایی در نظام های آموزشی ایران و فنلاند", مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی), 2, 1, 1402, 147-166. doi: 10.48310/mtt.2023.3614
HARVARD
محمدی گل سرخدان, مجتبی. (1402). 'مطالعه تطبیقی شیوه های انتخاب مدیران مدارس ابتدایی در نظام های آموزشی ایران و فنلاند', مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی), 2(1), pp. 147-166. doi: 10.48310/mtt.2023.3614
VANCOUVER
محمدی گل سرخدان, مجتبی. مطالعه تطبیقی شیوه های انتخاب مدیران مدارس ابتدایی در نظام های آموزشی ایران و فنلاند. مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی), 1402; 2(1): 147-166. doi: 10.48310/mtt.2023.3614