مطالعه تطبیقی اهداف دوره ابتدایی ایران و فنلاند بر اساس مهارتهای ده‌گانه زندگی سازمان بهداشت جهانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

آموزش و پرورش

چکیده

هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی اهداف دوره ابتدایی در دو کشور ایران و فنلاند است. این پژوهش یک مطالعة کیفی با استفاده از الگوی تطبیقی جورج. زد. اف، بردی بود که دارای چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است؛ علت انتخاب کشور فنلاند، داشتن نظام آموزشی موفق در آزمون پرلز در مقطع ابتدایی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای، پژوهش ها و مقالات علمی و نیز از سایت ها و بانک های اطلاعاتی معتبر استفاده شده است. یافته ها نشان داد که توجه به فراگیری زبان ملی، زبان دوم برای تبادل فرهنگی، آموزش و یادگیری مفاهیم پایه خواندن و نوشتن و حساب کردن، توجه به فرهنگ و هنر و مسائل اخلاقی از شباهت ها و تمرکز بر رشد شخصیتی، توسعه اجتماعی و تحصیلی در فنلاند و توجه به مفاهیم و اصول دینی و اخلاقی در تدوین اهداف دوره ابتدایی از تفاوت های عمده دو نظام آموزش است. این پژوهش می‌تواند از حیث سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و بازنگری به مسئولان امر تربیت معلم در ایران کمک نماید و با استناد، انطباق و استفاده از اهداف مختلف و توجه همه جانبه به دانش آموز در مقطع ابتدایی کشور فنلاند بپردازند و گام‌هایی برای بهبود مقطع ابتدایی ایران و عملکرد این مقطع اتخاذ کنند. همچنین پیشنهاد می شود مقایسه این دو کشور در روش تدریس در مقطع ابتدایی و محتوای کتب و نوع جذب و نظارت بر فعالیت معلمان ابتدایی که موضوعی پرچالش می باشد و یا این اهداف در در کشورهای دارای نظام آموزشی موفق نیز بررسی گردد.

کلیدواژه‌ها