مقایسه تطبیقی وضعیت سواد خواندن در آزمون پرلز بین کشورهای ایران، سنگاپور، فدراسیون روسیه، هنگ کنگ چین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

حق التدریس دانشگاه فرهنگیان واحد تربت حیدریه

چکیده

هدف از انجام مقاله حاضر مقایسه تطبیقی وضعیت سواد خواندن در آزمون پرلز 2016 ایران با کشورهای سنگاپور، فدراسیون روسیه، هنگ کنگ چین و ارائه راهکارهای پیشنهادی بود. روش بررسی به کمک الگوی بردی دارای مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است. ابزار جمع آوری داده ها، چک لیستهای متعدد به تفکیک عناصر مربوط به بافتها و زمینه های یادگیری خواندن و عوامل اصلی مربوط به مدرسه و نتایج پرلز است که در قالب 14 مورد کلی تنظیم شد. اعتبار اسناد و مدارک جمع آوری شده از طریق نقد درونی و بیرونی بررسی و در نهایت نتایج تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد وجه تشابه و عامل موفقیت سه کشور سنگاپور، روسیه و هنگ کنگ ، داشتن ساختار آموزشی غیر متمرکز، توجه به زبان مادری، مواد آموزشی و مالی کافی ، دسترسی به فناوری و رسانه های آموزشی، تشخیص و پشتیبانی زودهنگام دانش آموزان دارای اختلالات خواندن ، آموزش و توسعه حرفه ای معلمان، توجه به کیفیت آموزش در دوره ی پیش دبستانی ، همکاری و مشارکت کلیه ارگانهای مسئول در تقویت فرهنگ کتابخوانی، تعداد مناسب دانش آموزان در کلاس، در نظر گرفتن زمان آموزش خواندن و اجرای طراحهای ابتکاری در حوزه سواد خواندن و غیره بود که همه این موارد جزء نقاط قوت و پیشرفت آنها محسوب می‌شود ولی در مقابل کشور ایران به این موارد توجه کافی نداشته است و منتج به نتایج ضعیف در آزمون پرلز شده است. بنابراین در پایان براساس نتایج بدست آمده پیشنهادات کاربردی به منظور رفع نقاط ضعف برای کلیه ذی نفعان ارائه شد.

کلیدواژه‌ها