هدف از انجام مقاله حاضر مقایسه تطبیقی وضعیت سواد خواندن در آزمون پرلز 2016 ایران با کشورهای سنگاپور، فدراسیون روسیه، هنگ کنگ چین و ارائه راهکارهای پیشنهادی بود. روش بررسی به کمک الگوی بردی دارای مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است. ابزار جمع آوری داده ها، چک لیستهای متعدد به تفکیک عناصر مربوط به بافتها و زمینه های یادگیری خواندن و عوامل اصلی مربوط به مدرسه و نتایج پرلز است که در قالب 14 مورد کلی تنظیم شد. اعتبار اسناد و مدارک جمع آوری شده از طریق نقد درونی و بیرونی بررسی و در نهایت نتایج تجزیه و تحلیلها نشان داد وجه تشابه و عامل موفقیت سه کشور سنگاپور، روسیه و هنگ کنگ ، داشتن ساختار آموزشی غیر متمرکز، توجه به زبان مادری، مواد آموزشی و مالی کافی ، دسترسی به فناوری و رسانه های آموزشی، تشخیص و پشتیبانی زودهنگام دانش آموزان دارای اختلالات خواندن ، آموزش و توسعه حرفه ای معلمان، توجه به کیفیت آموزش در دوره ی پیش دبستانی ، همکاری و مشارکت کلیه ارگانهای مسئول در تقویت فرهنگ کتابخوانی، تعداد مناسب دانش آموزان در کلاس، در نظر گرفتن زمان آموزش خواندن و اجرای طراحهای ابتکاری در حوزه سواد خواندن و غیره بود که همه این موارد جزء نقاط قوت و پیشرفت آنها محسوب میشود ولی در مقابل کشور ایران به این موارد توجه کافی نداشته است و منتج به نتایج ضعیف در آزمون پرلز شده است. بنابراین در پایان براساس نتایج بدست آمده پیشنهادات کاربردی به منظور رفع نقاط ضعف برای کلیه ذی نفعان ارائه شد.