بررسی تطبیقی شیوه‌های انتخاب مدیران مدارس ابتدایی (مورد مطالعه: ایران و فنلاند)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

آموزگار، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف مقاله، بررسی تطبیقی شیوه­های انتخاب مدیران مدارس ابتدایی ایران و فنلاند بود. پژوهش از  نظر ماهیت کیفی و از نظر روش اجرا، تطبیقی و توصیفی است و از الگوی بردی استفاده شد. کشورهایی که طی دهه‌های اخیر اصلاحاتی را در مدیریت مدارس اعمال کرده‌اند، به عنوان جامعة تحقیق انتخاب شدند. در این راستا، دو کشور فنلاند و ایران بر مبنای نمونه‌گیری هدفمند براساس اسناد و گزارش­ها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. داده­های پژوهش از طریق مقالات، گزارش­های فصلی و سالیانه و سایت­های وزارت آموزش و پرورش دو کشور هدف جمع­آوری شد. یافته­ها نشان داد سابقه و تجربة معلمی، مدرک تحصیلی و آزمون تعیین صلاحیت از شباهت‌ها و نوع رویکرد به مدیریت مدرسه، استفاده از ظرفیت شوراهای محلی در انتخاب مدیران، استقلال مدارس در انتخاب مدیران، توجه به سابقه، تجربه و مدارج علمی بالاتر، برگزاری دوره­های مهارت­آموزی تخصصی و داشتن گواهینامة تخصصی مدیریت در گرایش رهبری آموزشی از تفاوت‌های دو نظام آموزشی در انتخاب و انتصاب مدیران در دورة ابتدایی است. در این راستا، به برنامه­ریزان و سیاستگذاران آموزشی در وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می شود در انتخاب و انتصاب مدیران ابتدایی ملاک ها و شاخص‌های تخصصی برگرفته از این پژوهش را با توجه به چارچوب فرهنگی جامعه به کار گیرند.

کلیدواژه‌ها


آقازاده، احمد (1386). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات سمت.
بنیادی، حجت‌الله، فانی، علی‌اصغر، و سیدجوادین، سیدرضا (1397). طراحی و تبیین الگوی شایستگی مدیران مدارس بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دیگر اسناد بالادستی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(19)، 113-144.
تیرگیر، حشمت‌الله، نیکخواه، محمد، و سعیدیان، نرگس (1401). بررسی تطبیقی و ترازیابی انتخاب مدیران آینده برای مدارس متوسطه. آینده‌پژوهی ایران، 7(2)، 132-103.
 رضوی، منیرالسادات، ایمانی، محمدتقی، و شریفی، اصغر (1401). بررسی تطبیقی نقش نظارتی مدیران مدارس ابتدایی در ایران، ژاپن و کرة ­جنوبی. آموزش و پرورش تطبیقی، 5(1)، 1738- 1764.
زوار، تقی، ملک‌پور، علیرضا، و ملکی آوارسین، صادق (1398). اولویت‌بندی نیازهای آموزشی مهارت­های مدیریتی مدیران مدارس تبریز. مدیریت مدرسه، 7(2)، 235-249.
سادات حسینی، ملیحه، و کوهی‌نژاد، علی (1395). مطالعة تطبیقی شرایط انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در نظام­های آموزشی ایران و ترکیه.کنفرانس بین المللی علوم انسانی و رفتاری، خراسان جنوبی.
عدلی، فریبا (1401). مطالعة تطبیقی سیاست‌های انتصاب مدیران مدارس در کشورهای سوئیس، فنلاند، سنگاپور و کرة جنوبی: درس‌هایی برای ایران. آموزش و پرورش تطبیقی.
عصاره، علی (1389). مطالعات تطبیقی آموزش و پرورش دورة اول متوسطه درکشورهای منتخب آلمان، انگلستان، فرانسه، ژاپن و کره. تهران: یادوارة کتاب.
گزارش پژوهش­های مجلس شورای اسلامی (1401). آیین­نامة انتخاب و انتصاب مدیران مدارس مصوبه (997) شورای عالی آموزش و پرورش، شمارة 11944/120،  (28/4/1400).
محمدی، محمد، فدوی، محبوبه سادات، و فرهادی، هادی (1397). ارائة الگوی توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی. مدیریت مدارس، 6(2)، 223-204.
نوراد صدیق، میترا، نوه ابراهیم، عبدالرحیم، آراسته، حمیدرضا، و زین‌آبادی، حسن‌رضا (1396). واکاوی رتبه­بندی و ارائة الگوی مؤلفه­های شناسایی مدیران مستعد مدارس غیر دولتی شهر تهران (با روش آمیخته). رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(3 )، 28-1.