مطالعة تطبیقی اهداف دورة ابتدایی ایران و فنلاند بر اساس مهارت‌های ده‌گانة زندگی سازمان بهداشت جهانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

آموزگار، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر مطالعة تطبیقی مهارت­های ده‌گانة زندگی سازمان بهداشت جهانی (1393) در اهداف دورة ابتدایی در دوکشور ایران و فنلاند بود. این پژوهش یک مطالعة کیفی با استفاده از الگوی تطبیقی جورج. زد. اف، بردی است که دارای چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است. علت انتخاب کشور فنلاند، داشتن نظام آموزشی موفق در آزمون پرلز در دورة ابتدایی است. برای جمع‌آوری اطلاعات از منابع کتابخانه‌ای، پژوهش‌ها و مقالات علمی و نیز از سایت‌ها و بانک‌های اطلاعاتی معتبر استفاده شد. یافته‌ها نشان داد یادگیری مفاهیم پایة خواندن، نوشتن، حساب‌کردن و توجه به ابعاد فرهنگ و هنر، بهداشت و مهارت‌های اجتماعی از شباهت‌های اهداف ابتدایی دو کشور هدف است و همچنین، توجه به مهارت‌های شناختی (تصمیم‌گیری، حل مسئله، تفکر خلاق، انتقادی و خودآگاهی)، اهداف اجتماعی و میان‌فردی (ارتباط مؤثر، ارتباط بین‌فردی، همدلی، هیجان و مقابله با استرس) از تفاوت‌های اهداف دورة ابتدایی ایران و فنلاند است. این پژوهش می­تواند از حیث مقایسه و جایگاه اهداف دورة ابتدایی ایران نسبت به مهارت‌های ده‌گانة سازمان بهداشت جهانی و کشورهای پیشرفته مثل فنلاند آگاهی یافت و برای کارایی و اثربخشی این اهداف، اقدامات و اصلاحات لازم را انجام داد.

کلیدواژه‌ها


اعتمادی، نادر(1391). رابطة بین ویژگی‌های شخصیتی معلمان (درون‌گرایی و برون‌گرایی ). پایان‌نامة کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی.
امام جمعه، سیدمحمدرضا، احمدی، غلامعلی، و تیمورنیا، مهین  (1392). بررسی تطبیقی فعالیت‌های فوق برنامة دورة ابتدایی ایران با کشورهای آمریکا، انگلستان و مالزی. نشریة پژوهش‌های برنامة درسی، 5، 10-1.
آقاجانی، زری (1393). اثر بخشی روش تدریس مبتنی بر یادگیری ترکیبی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی. پایان نامة کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی.
آقازاده، احمد (1379). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات سمت.
باباپورواجایی، مریم، حیدری، سوفیا، و خوارزمی، رحمت‌اله (1395). نقش روان‌شناسی محیط در یادگیری دانش‌آموزان. دومین کنگرة بین المللی توانمندسازی جامعه در حوزة علوم اجتماعی، روان‌شناسی و علوم تربیتی، 31، 25-7.
بهرامی نیت، سارا، و رحیمی، صالح (1396). بررسی رابطة توسعة تجربة یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با مقولة نظم‌دهی هیجانی، اضطراب و افسردگی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 20(1)، 165-138.
بهزادی بیکاه، صفورا (1397). آموزش و پرورش ایران، فنلاند و کره . پنجمین همایش علمی پژوهشی سراسری از نگاه معلم . بهار 1397 هرمزگان.
جزایری، علیرضا، و رحیمی، سیدعلی سینا (۱۳۹۴). مجموعة آموزش مهارت‌های زندگی. تهران: دانژه.
حسینی، رحمت‌اله (1400). مقایسة ویژگی‌های آموزش دورة ابتدایی در کشور‌های ایران و مالزی. علوم زیست‌محیطی و دانش جغرافیا، 10-1.
حسینی‌خواه، علی (1394). مطالعة تطبیقی عناصر برنامة درسی ابتدایی ایران و سوئد . پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی.
خنیفر، حسین (1389 ). مبانی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش. تهران: دبیرخانة شورای عالی آموزش و پرورش.
دهقانی تل گردوی، کیوان (1396). مقایسة نظام آموزشی دورة ابتدایی ایران با آمریکا. همایش علمی پژوهشی استانی راهبردها و راهکارهای ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش میناب.  بهار 1396.
سورتیجی اوکرکایی، علی اصغر (1402). نتایج آزمون بین المللی خواندن (پرلز)2021. مجله اعتماد شماره ۵۴۹۷.
عسکری، مهدی،  الهی منش، محمدحسن، و  پریزاد، رضا (1398). مقایسه سیاستگذاری آموزشی ایران و ژاپن در دورة ابتدایی. مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی ، 9(30)، 10-1.
کاکابرایی، کیوان، و صیدی، مریم (1397). اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسئلة بین‌فردی بر حل مسئلة اجتماعی دانش‌آموزان پیش ابتدایی. پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، 9(4)، 175-159.
معصومی نژاد، رضا، و لامعی، عطیه (1400). شناسایی مؤلفه­های مهارت‌های زندگی سازمان بهداشت جهانی در برنامة درسی مطالعات اجتماعی دورة ابتدایی. پویش در آموزش علوم انسانی، 25،
مهرپور، مریم، نظام‌زاده، مریم، و خاقانی‌زاده، مرتضی (1399). مقایسة سیاستگذاری آموزشی آمریکا و کانادا. پژوهش‌های سیاسی و بین المللی، 11، 10-4.
نظام آموزشی فنلاند (1399). رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استکهلم.
وزارت آموزش و فرهنگ فنلاند (2014). آموزش مهارت‌های زندگی برای ارتقای صلاحیت روانی و اجتماعی. ترجمة غلامرضا اکبرنژاد، پروژة مهارت‌های زندگی برنامة بهداشت روان، WHO، ژنو.
ولیخان‌نیا، آرینا، و هاشمی، سیده پردیس (1399). مقایسة تطبیقی نظام آموزش و پرورش ایران ونظام آموزش و پرورش کشور سنگاپور حول محور توسعه. پنجمین کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی و آموزش و پرورش با محوریت توسعة پایدار. بهار 1399، تهران.