مطالعة تطبیقی سیاستگذاری عدالت آموزشی در مالزی و ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی عدالت آموزشی ایران و مالزی است. این پژوهش کیفی، پیمایشی تطبیقی (مقایسه‌ای) است و با روش تحلیلی- استنباطی، با استفاده از الگوی تطبیقی  بردی بوده که دارای چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام گرفته است. جامعة آماری شامل کلیة اسناد و اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به سؤال از طریق اسناد و مدارک کتابخانه‌ای بوده است. برای انتخاب کشورهای مورد مطالعه از استراتژی «نظام‌های اجتماعی متفاوت، برون‌داد آموزشی متفاوت» استفاده شد. علت انتخاب مالزی شباهت‌های فرهنگی و اجتماعی زیاد مثل مسلمان‌بودن، ساختار چندقومیتی جامعه و تمرکز دو کشور در اصلاح و پیشرفت نظام آموزشی است. اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به سؤالات از طریق اسناد و مدارک کتابخانه‌ای، سایت‌های وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و مؤسسات آمار و اطلاع‌رسانی ایران و مالزی به دست آمده است. از 5 مؤلفة عدالت فرصت آموزشی، عدالت روند آموزشی، عدالت نتیجة آموزشی، عدالت رفتاری و عدالت مالی برای مقایسة عدالت آموزشی در دو کشور استفاده شده است. نتایج نشان داد در میزان دسترسی دانش‌آموزان به آموزش با کیفیت، میزان تخصیص اعتبارات و آموزش مهارت‌های اساسی تفاوت و در تأکید بر اصول اخلاقی، نرخ خالص ثبت نام و عزم توسعة زیرساخت‌ها در اسناد بالادستی بین دو کشور در بحث عدالت آموزشی شباهت وجود دارد. توصیه می‌شود ایران با تقویت شفافیت و رصد دقیق مؤلفه‌های عدالت آموزشی، روند پیشرفت و توسعة خود را در این محور سرعت بخشد.

کلیدواژه‌ها


اسلامی هرندی، فاطمه، کریمی، فریبا، و نادی، محمدعلی (۱۳۹۸).  شناسایی مؤلفه‌های عدالت آموزشی در آموزش و پرورش ایران. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 13(۴۷)، 7۵-5۵.
اکبرزاده، فهیمه، قایدی، یحیی، صالحی، اکبر (۱۳۹۸). تبیین مؤلفه‌های عدالت آموزشی و تحلیل انتقادی جایگاه آن در گفتمان‌های ایدولوژیک سازی و سازندگی.  مجلة فلسفة تربیت، ۴(۲)، 33-5.
باقری، خسرو، و نجفی، نفیسه (۱۳۸۷). عدالت در آموزش و پرورش از دیدگاه اسلام با تأکید بر خصوصی‌سازی مدارس. روان شناسی و علوم تربیتی، ۷۸، 44-21.
حسینی، فریبا (1397). عدالت آموزشی چیست؟. پیوند علوم تربیتی،40(9)، 45-43.
داوودنیا، بهزاد، و زارعی زوارکی، اسماعیل (۱۳۹۳). مطالعة تطبیقی مدیریت آموزشی و برنامة درسی مدارس هوشمند کشورهای استرالیا مالزی و ایران. اندیشه‌های نوین تربیتی،۱۰(2)، 90-60.
رستما، صدیقه  (1400). عدالت آموزشی از نظر تا عمل. مجلة رشد آموزش پیش‌دبستانی، ۱(۴۵)، 42-40.
زمانی، عشرت، و قصاب‌پور، بیتا (۱۳۹۷). مطالعة تطبیقی مدارس مالزی با ایران. برگرفته از لینک http://athir.blogfa.com/post/ 
صفارحیدری، حجت، و حسین‌نژاد، رزا (1393) رویکردهای عدالت آموزشی (نگاهی به جایگاه عدالت آموزشی در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران).  پژوهش‌های مبانی تعلیم و تربیت، ۴(۱)، 71-49.
صمدی، پروین، حاجتی، نسرین، کرمیان، ملوک، و رستمی، زهرا (1394). مطالعة تطبیقی فعالیت‌های فوق برنامه در مقطع ابتدایی ایران با مالزی. مجموعه مقالات همایش ملی آموزش ابتدایی،3190-3199.
کریمیان، جلال (1400). سیاست گذاری در آموزش و پرورش. مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری.
محمدی، مجید، و حسینی صدر، سیدمحمدجواد (1398). ارائة مدل عدالت آموزشی در سازمان آموزش و پرورش. پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری، ۲(29)، 116-101.
نظری، خسرو  (1401). بررسی تطبیقی فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام تربیت معلم ایران و مالزی. مطالعات تطبیقی تربیت معلم ( کاوش‌نامة بین‌الملل)، ۱(۱)، ۲۵-۹.