شباهت‌ها و تفاوت‌های نظام تربیت معلم در ایران و فنلاند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استاد، گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسة شباهت‌ها و تفاوت‌های نظام تربیت معلم ایران و فنلاند بود. به این منظور، با استفاده از روش تطبیقی، تفاوت و شباهت‌های تربیت معلم دو کشور بررسی شد. اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به پرسش‌ها از طریق وب‌سایت رسمی مجموعه‌های تخصصی، منابع کتابخانه‌ای و مقالات معتبر در دو کشور گردآوری شد. تحقیق حاضر از نوع مطالعات تطبیقی بردی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای یا بررسی و تحلیل اسناد است. با استفاده از الگوی بردی و چارچوب پیشنهادی اعزازی و همکاران (1397) بر اساس سه محور برنامة جامع تربیت معلم، الگوهای اجتماعی و الگوهای اقتصادی، ساختار تربیت معلم دو کشور در پنج بخش، سیاست‌گذاری اولیه (اهداف)، محتوای برنامة درسی تربیت معلم (محتوا)، فرایند اجرایی تربیت معلم (فرایند تربیت معلم)، نظارت و ارزیابی برنامه‌های تربیت معلم (بازخورد) و جایگاه اجتماعی و حرفه‌ای اساتید تربیت معلم مقایسه شد. نتایج نشان داد با وجود شباهت‌های ظاهری، تفاوت اساسی بین ابعاد پنج‌ گانه تربیت معلم ایران و فنلاند وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


اسلامی، زهرا؛ حکیم زاده، رضوان؛ صبوری، علی اکبر(1397). مطالعه تطبیقی تبیین چارچوب های سنجش کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران با کشورهای انگلیس، استرالیا، هلند، ایتالیا و هنگ کنگ. پژوهش در نظام های آموزشی. 42: 56-79.
اعزازی، مهری، نوریان، محمد، خسروی بابادی، علی، و نوروزی، داریوش (1397). سنتزپژوهی در مطالعات نظام‌های تربیت معلم ایران و جهان. نظریه و عمل در برنامة درسی، 11، 104-67.
الماسی، محمد (1382). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات رشد.
برنامة درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1393). شورای عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش.
حیدری عبدی، احمد (1374). نظام تربیت معلم در ژاپن و مقایسة آن با نظام تربیت معلم در ایران. تعلیم و تربیت. 8، 74 - 73،
دانشگاه فرهنگیان (1395). برنامة راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشم‌انداز 1404 تهران: دانشگاه فرهنگیان.
درکی، سیمین (1391). بررسی تحلیلی ویژگی‌های کنونی نظام تربیت معلم ایران و مقایسة وجوه تفاوت و تشابه آن با دو کشور آلمان و ژاپن. تعلیم و تربیت، 14، 81-90.
 سنگری، محمود، و آخیش، سلمان (1396). بررسی تطبیقی نحوه جذب و آماده‌سازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. نامة آموزش عالی، 10، 49-37.
قارون، معصومه (1383). تخمین و برآورد تقاضای اجتماعی ورود به آموزش عالی. تهران: مؤسسة پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی.
ملایی‌نژاد، اعظم، و ذکاوتی، علی (1387). بررسی تطبیقی نظام برنامة درسی تربیت معلم در کشورهای انگلستان، ژاپن، فرانسه، مالزی و ایران. نوآوری‌های آموزشی، 26، 48-36.
مهدوی هزاوه، منصوره، ملکی، حسن، مهرمحمدی، محمود، و عباس‌پور، عباس (1395). بررسی تطبیقی نظام برنامة درسی مبتنی بر شایستگی‌ها در برنامة تربیت معلم دورة ابتدایی کشورهای مالزی، هندوستان و ایران. مطالعات برنامة درسی ایران، 41، 64-23.
مهرمحمدی، محمود (1394). معلم و تربیت معلم در کره جنوبی و ایران: نقد و ارزیابی در قالب چند نکته. نخستین همایش تربیت معلم، پردیس نسیبه.