مطالعه تطبیقی سیاست‌های واکنشیِ آموزشی کشورهای آلمان، کره‌جنوبی و ایران در دوره پاندومی کوید-19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه فرهنگیان(مدعو)، دبیر آموزش و پرورش،

2 دانش اموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه ازاد واحد گچساران

3 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، آموزگار آموزش و پرورش، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل تطبیقی سیاست­های رسمی و میدانی اتخاذشده در حوزة آموزش در سه کشور آلمان، کرة جنوبی و ایران انجام گرفت، که این سیاست‌ها در دورة تعطیلی اجباری ناشی از کروناویروس اتخاذ شده بود. این مطالعه در سطح بین­المللی انجام شد. بدین منظور به صورت هدفمند دو کشور آلمان و کره­جنوبی که در دو قارة آسیا و اروپا به­لحاظ صنعتی، تکنولوژی و آموزشی سطح بالایی دارند؛ به همراه ایران به عنوان نمونة نهایی انتخاب شدند. برای تحلیل و مقایسة سیاست­های آموزشی کشورهای نمونه در مقوله­های تصمیم­گیری، استراتژی، راه‌های جایگزین و ابزار مورد استفاده، از روش تفاوت استفاده شد. داده­های مورد نیاز به شیوة اسنادی-توصیفی از تصمیم‌های اجرایی که در پورتال­های رسمی آن کشورها ثبت شد؛ و مقالاتی که از وضعیت کشورهای نمونه در مقولة آموزش آنلاین و کروناویروس چاپ شده است، گردآوری شد. نتیجة تحلیل داده­های توصیفی نشان داد هر سه کشور مورد بررسی، در مقوله­های تصمیم‌گیری، پیداکردن راه‌های جایگزین آموزش حضوری و تولید ابزار متناسب با آموزش آنلاین، به صورت نسبی موفق عمل کردند. تنها تفاوت در مقولة استراتژی بود. این نتایج نشان داد که کشور جمهوری اسلامی ایران به رغم تلاش برای جبران آموزش حضوری، فاقد استراتژی مناسب و یکنواخت برای رسیدن به هدف بود. آلمان توانست به صورت نسبی در سیاست مناسبی اتخاذ کند. اما نتایج نشان داد جامع­ترین سیاست­های آموزشی در دورة همه­گیری کوید-19 توسط کشور کرة جنوبی انجام شد.   

کلیدواژه‌ها


بیمارستان امام خمینی (1398). مدیریت بحران: همه­گیری کرونا. سیدعلی دهقان، روابط عمومی بیمارستان.
ستاد مبارزه با کرونا (1400). بازگشایی مدارس. رضوان حکیم­زاده، خبرگزاری ایرنا. شهریورماه.
سیفلی، حسین (1400). فرصت­ها، چالش­ها و راهکارهای تربیت رسمی در فضای مجازی در دورة کرونا. همایش عدالت و تحول در آموزش و پرورش، زنجان.
عباسی، فهیمه، حجازی، الهه، و حکیم­زاده، رضوان (1399). تجربه زیستة معلمان دورة ابتدایی از فرصت‌ها و چالش‌های تدریس در شبکة آموزشی دانش‌آموزان (شاد): یک مطالعة پدیدارشناسی. تدریس‌پژوهی، 3، 24-1.
غفاری، فاطمه، و محمد­شریفی، فاطمه (1400). بررسی تأثیر مثبت و منفی شبکة شاد بر آموزش و یادگیری دانش­آموزان و معلمان پایة چهارم تا ششم. ششمین کنفرانس بین­المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روان‌شناسی، اسفندماه 1400، تهران.
کمالپورخوب، ناصر (1400). پداگوژی مجازی رویکردی نوین در آموزش: سنجش کیفیت فرایند یاددهی-یادگیری در شبکة اجتماعی دانش­آموزی شاد. همایش عدالت و تحول در آموزش و پرورش، 29 آذر 1400، زنجان.
معدان­دار­آرانی، عباس (1395). مطالعات تطبیقی در آموزش و پرورش: کاربست روش‌های جدید تحقیق. خانواده و پژوهش (7)، 70-90.
میرمحمدتبار، عبدالله (1399). موانع اجرای آموزش مجازی (شبکة شاد) از دیدگاه معلمان شهرستان فریدونکنار. کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، آذرماه 1399، مازندران.
نوری، یوسف (1401). مدرسة تلویزیونی. شبکة آموزش، 18 اردیبهشت.
وزارت آموزش و پرورش (1398). آموزش مجازی. رضوان حکیم­زاده، خبرگزاری ایرنا.
وزارت آموزش و پرورش (1400). آموزش مجازی. رضوان حکیم­زاده، خبرگزاری ایرنا.