استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
در جهان معاصر پرداختن به مطالعات تطبیقی با هدف درک تحولات، نوآوری ها و راهبردهای آموزش و پرورش کشورهای مختلف جهان، یکی از مهمترین رویکردهای جهانیشدن است. این امر از این حقیقت ناشی میشود که مطالعات تطبیقی ادراک ما را از پدیدههای آموزشی فراتر از مرزهای ملی رهنمون و نگاه و اندیشة سیاستگذاران آموزشی را به فراسوی معطوف می کنند. نکتة دیگر اینکه، وجود چالشها و مسائل مشترک در آموزش و پرورش کشورها در جهان، الزام به تبادل تجربیات با رویکرد مطالعات تطبیقی را به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل کرده است. همین امر باعث شده است تا کشورهای زیادی به مدد دانش مطالعات تطبیقی، در دهههای اخیر بتوانند مسیر توسعة پایدار را با سرعت بیشتر و در زمان کمتری طی کنند. علاوه براینها، این شاخه از دانش که از ماهیتی میانرشتهای و ویژگی انعطافپذیر برخوردار است، به برنامهریزان آموزشی کمک می کند تا بینالمللی بیندیشند و محلی عمل کنند. نکتة پایانی اینکه، این حوزه از علم به ما یاد میدهد که سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی در سایر کشورها چگونه به حل چالشها و مسائل آموزشی می پردازند، وجوه افتراق و اشتراک نظامهای آموزشی کدامند و از این تجربیات چگونه میتوان به نحو مطلوب در حل چالشها و مسائل آموزش و پرورش خود کمک گرفت. با وجود اهمیت و ضرورت انکاناپذیرمطالعات تطبیقی، شواهد نشان میدهد کتابها، فصلنامهها، نشریهها و مقالات اندکی در این زمینه وجود دارد. در این راستا، انتشار اولین شمارة دو فصلنامة مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوشنامة بینالملل) را که حاصل همکاری معاونت محترم پژوهش، مدیر مسئول و تلاش مجدانة سایر عزیزان است، حضور همة همکاران عزیز، فرهیخته و علاقهمندان تقدیم میدارم. انتشار اولین شماره هرچند کمی با تأخیر، مصادف با هفتة پژوهش شده است. این حسن تصادف را به فال نیک می گیریم، بیشتر از این جهت که این نهال نوپای علمی با حضور در خیل فراوان فصلنامهها و نشریههای دانشگاه فرهنگیان که طی حیات کوتاه دهسالة خود رشد کمی و توسعة کیفی قابل ملاحظهای داشتهاند که این خود نشان از اراده راسخ دانشگاه فرهنگیان در تلاش برای دستیابی به مرجعیت علمی و عملی در حوزه تربیت معلم است، بتواند بخشی از هویت دانشگاه تربیت معلم فرهنگیان را به جامعة علمی و دانشگاهی داخل و خارج کشور معرفی کند.
امید است به مدد لطف بیکران حضرت حق تعالی، مساعدت و همکاری دانش پژوهان و علاقهمندان به این شاخه از معرفت بشری در آیندة نزدیک شاهد رشد و توسعة این دو فصلنامه باشیم و بتوانیم بخشی از این خلاء موجود را پرکنیم. در پایان، فرصت را مغتم شمرده و از همة اساتید و پژوهشگران محترم در حیطة آموزش و پرورش و تربیت معلم برای ارسال نتایج و پژوهشهای خود به منظور چاپ در این دو فصلنامه دعوت به عمل میآید و از همة نویسندگان و خوانندگان فرهیخته دعوت میکنم در شمارههای بعد همراه و هماندیشه ما باشند و نظراتشان را در ارتقای این دو فصلنامه در اختیار ما قرار دهند.